onsdag 25 april 2012

Recension: Europe - "Bag Of Bones"





















För mig, som anser att Europe var ett av 80- talets bästa band, så måste jag säga att de tre senaste plattorna har varit något av en besvikelse! Således hade jag inga höga förväntningar på deras fjärde album (efter comebacken). Men det var förstås innan jag hörde singeln ”Not Supposed To Sing The Blues” som gått på repeat de senaste veckorna och som jag, antagligen för alltid, kommer att förknippa påsken 2012 med! Och förväntningarna höjdes naturligtvis en hel del.

Nu har jag lyssnat igenom hela skivan och kan konstatera att Europe, konsekvent genom hela plattan, har återskapat en 70 tals platta i stil med tidiga Deep Purple och liknande band. Soundet är rått och avskalat med tidstypiska riff som grund i nästan alla låtar. Joey Tempest sjunger som vanligt bra och texterna är intressanta. Joeys röst är väl egentligen det enda som påminner om ”The Final Countdown” eran.

Producent är Kevin Shirley, som producerade Black Country Communion ”2” och Mr Big ”What If...” förra året, två av 2011 års bästa plattor enligt undertecknad, och han har lyckats bra även med detta jobb tycker jag, likheterna är många, speciellt med Black Country Communion.

Den stora låten på plattan är naturligtvis ”Not Supposed To Sing The Blues” som är outstanding och redan nu kan utnämnas till en av årets bästa låtar, men ”Bag Of Bones” har även andra höjdpunkter!

”Firebox” är en låt som även den kommer att gå på repeat ett tag framöver. Titellåten ”Bag Of Bones”, en ganska dyster och melankolisk historia, men en låt som växer med tiden samt ”Doghouse” är mina favoriter.

Läste senaste numret av Sweden Rock Magazine, där Europe proklamerade ”Vi kommer aldrig mer att göra en 80 tals platta!” Jag vet inte varför, bortsett från spandexbrallorna och pudelfrisyrerna så var det väl inte så illa, eller?
Hur som helst....”Bag Of Bones” är en bra hårdrocksplatta, men riktigt lika bra som på 80 talet är det inte....bara nästan!

Betyget blir 7/10

/tony


LÅTLISTA
01. Riches to Rags
02. Not Supposed to Sing the Blues
03. Firebox
04. Bag of Bones
05. Requiem
06. My Woman My Friend
07. Demon Head
08. Drink and a Smile
09. Doghouse
10. Mercy You Mercy Me
11. Bring it All Home


1 kommentar:

  1. Måste hålla med, jag hade låga förväntningar, men detta knockade mig! Detta album kommer nog att kandidera till ett av årets bästa album....
    //Bogge

    SvaraRadera