lördag 18 mars 2017

Recension: Confess - "Haunters"

With a little help from my friend…

Vänner. Visst är det underbart med vänner. Människor som du vet att du kan lita på. I alla väder. En del är barndomsvänner och en del har man lärt känna under åren och märkt att man har gemensamma intressen med. Som t.ex det här med musik.

Lastad och klar. Ut på motorvägen från Göteborg mot Hallsberg. Spotify inställd på egen playlist och 3 ½ timmes körning känns ändå som att det nog inte kommer bli några större problem med. Då plötsligt piper det till i mobilen. Det är en kär vän som hör av sig via sms. Confess – Haunters på Spotify!!! Fantastiskt!!! Glam, AOR...Mötley, Ratt, Leps, Bon Jovi m.m! Och denne man mina vänner är någon som vet vad han pratar om. Så vad gör man? Jo givetvis rattar man omedelbart in och trycker på play.

Confess: John, Johan, Samuel, Richie och Van. Två gitarrer, en bas, ett trumset och en jäkel till sångare. Svårare är det inte i bland. ”Confess is a hard rock/heavy metal band from Stockholm, Sweden with influences of the 80's.
”Confess can be recommended as a very explosively and distinctive live band” står det på deras officiella Facebook sida. Gott så. För här mina damer och herrar läggs det inga fingrar emellan. Första spåret ”Irony” är en dryg minuts instrumentell intro men redan in i spår två ”Strange kind of affection” dras du med i ett tempo som jag inte hört ett svenskt rockband leverera på år och dag. ”Stand our ground” fortsätter leverera in i den fantastiska ”We are the rats” varefter tempot dras ner en aning i ”Haunting You”. Men gosse vilka blytunga gitarrer! Efter det tycker jag att skivan tar en liten annan inriktning. Lite mer åt det melodiska och lite lugnare. Men fortfarande fantastiskt bra. De lyckas hela skivan igenom låta moderna samtidigt som man klart och tydligt hör var influenserna kommer i från.

Jag skulle kunna fortsätta gå igenom låt för låt men här är du ändå redan fast och kommer inte kunna stänga av så jag låter dig lyssnaren själv få upptäcka detta mästerverk. För troligtvis om du började spela skivan strax efter att du börjat läsa denna text är du nu så inne i skivan att du ändå inte kommer bry dig. För du har stängt ner skärmen, tagit fram luftgitarren och höjt volymen till max. Är du ändå fortfarande med mig och ännu inte startat din spelare skall jag ändå avsluta med att för mig är det här den bästa skiva ett svenskt hårdrocksband släppt sen Backyard Babies släppte Total 13 för snart 20 år sedan. Och för dem har det ju gått ganska ok sedan dess.

Bästa spår: Strange kind of affection

Betyg 9/10

Skriven av: Magnus Blomqvist