torsdag 14 september 2017

Recension: Newman - "Aerial"

Oj. Det här var en svår nöt att knäcka! Newman är tillbaka med sitt 11:te album. Ett album med hög kvalité, fylld med hooks och tankeväckande texter. Eller ja. Det är vad pressmaterialet iallafall anger. Själv är jag inte lika säker på dessa påståenden.

Inte så att det är något fel. För det är det inte. Låtarna håller faktiskt jämn hög kvalité. Det är inget fel på texterna heller. Och i sina bästa stunder är det riktigt klatchigt. Gitarr riff, keyboards och körsång. Mer behöver jag inte beskriva låtarna. Alla ingridienser du kan önska dig av en klassisk AOR skiva finns där. Men nånstans tappar jag intresset. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men kanske är det så enkelt att låtarna helt enkelt inte är tillräckligt bra.

Just nu i september kommer det otroligt mycket nytt. Martina Edoff som jag recenserade bara för några dagar sedan och även H.E.A.T släpper båda sina nya skivor på exakt samma dag som Newman. Anton Kabanens nya band Beast In Black har precis släppt första smakprovet från deras kommande debut och det här är bara några exempel på skivor som jag kommer att välja framför just Newmans ”Aeriel”. Medan H.E.A.T bjuder på något nytt och spännande väljer Martina den lite tryggare vägen men båda gör det bättre än Steve Newman på var sitt sätt. Och det är därför det är så svårt att knäcka denna nöten med ett slutbetyg.

Hade det kommit någon annan vecka än just denna så kanske kanske jag hade gett den några mer chanser att få växa. Men dygnet har bara 24 timmar och endast ett eller några av dem hinner man med att verkligen sätta sig ner med sina hörlurar och njuta av musiken. Och i inget fall kommer jag välja Newman över konkurrenternas val. Är det dock just ett klassiskt AOR album som du just nu längtar mest av allt efter så tycker jag ändå du skall ge skivan en chans.
Kanske du hittar det där som jag inte hör. Kanske just du tycker att det här är högkvalitativ AOR med killer hooks och fantastiska texter. Kanske är detta skivan just du väntat på hela året. För mig slutar dock denna resan precis just här. Jag är i stället på väg ut. På väg ut into the great unknown.

Betyg: 6/10
Bästa spår: Don´t wake the lion har ett skönt groove med riffiga gitarrer.

Skrivet av: Magnus Blomqvist