måndag 26 februari 2018

Recension: Satin - "It's About Time"

Det här är inte en ny platta utan släpptes redan 20/11, dock inte digitalt förrän i lördags. Så där får jag skämmas. Har inte direkt försökt få tag i fysisk kopia utan mer tänkt att ”jag tar det när den kommer”.

I vilket fall, hade jag tagit tag i det här i tid så hade plattan varit med på min topplista över årets bästa album, utan tvekan. Det är gitarrdriven modern aor med tydliga inslag av 80- och tidigt 90-tal utan att låta gammalt över huvud taget. Precis som debuten som fortfarande är ett album jag rankar väldigt högt. Jag tror att den största behållningen för mig är att det är så komplett. Om plattor har 2-3 låtar som faller så jag kan skippa hela albumet bara därför. Behöver man inte oroa sig för här. Nivån är otroligt hög och Tom (Satin) sjunger sjukt bra. Han har en stundtals sammetslen röst för att i nästa vers eller refräng ryta i med en rockigare röst som skapar en dynamik som jag sällan hör. Öppningssppåret gör att man är fast direkt men som tur är så finns det ÄNNU bättre spår. Både Use it or lose it och framför allt Damage got done är rena raketer. Balladen Heading for a fall, alltså vad ska man säga. Inte en speciellt märklig sak men rösten, med melodierna och kompositionen är bara , YES!

Jag kan faktiskt inte hitta något att anmärka på utan det är bara njutning rakt igenom. Eller jo, skulle jag verkligen dra det till sin spets så skulle jag vilja ha lite tyngre sound på gitarrerna men ja, det är verkligen för att vara petig.

Så, har ni ännu inte upptäckt Tom satin är det dags nu, helst idag. Debuten är också väl värd att spana in.

Betyg 9/10

Låtlista