måndag 19 februari 2018

Recension: Shiraz Lane - "Carnival Days"

Yes, det är dags att än en gång lyfta på hatten för Finland och hylla deras förmåga att gång på gång ta fram nya unga hungriga band inom hårdrock/melodisk rock. Shiraz Lane är inget undantag. De hämtar inspiration från lite äldre klassiska band som Guns N Roses, Aerosmith, Skid Row. Men även nyare band som The Darkness och även influenser från funk, metal och popikoner som Michael Jackson. Helt enkelt säger de själva att vad som är bra det är bra och det kan inspirera till en låt.

Det är som ni förstår inte lätt att beskriva vad Shiraz Lane egentligen är. Det man kan säga är att trots alla olika stilar och influenser så lyckas de ändå få ihop det till något eget. Något eget som svänger och som fungerar som en hybrid mellan åttiotalets giganter och nutidens radiorock. Trots sin ungdom och att detta endast är skiva nummer två i ordningen så här de redan fått fina utmärkelser som årets nykomling i Finland och vunnit Wacken Metal Battle. Dessutom har de turnerat tillsammans med band som Santa Cruz och Brother Firetribe. De nämns även med stor respekt som ett av de bästa liveakterna på många år av andra inom branschen.

Redan på inledande titelspåret får vi exempel på Shiraz lekfullhet och kreativitet. Inte nog med saxofon och en riktig allsångsrefräng. Vi får t.om knäppandes fingrar! Inte något man hör mycket av i dag inte! Vi bjuds på låtar som drar lite mer åt hårdrock/metal hållet. Men likaså mer lugna spår. Tillbakadragande med mer fokus på sång än fläskiga gitarrer. Genom hela skivan använder de hela färgpalletten. De lyckas få till ett modernt sound trots att man tydligt hör rötter från de tidigare nämnda äldre banden. De lyckas också väldigt väl med refrängerna. Redan efter ett par lyssningar så sjunger man gärna med. Det innebär att jag också vill också ge plus till produktionen. Svenske Per Albeheim som tidigare producerat band som Det Leppard och Soilwork har även här gjort ett alldeles utmärkt jobb.

Det negativa då? Finns det verkligen inga sådana? Efter allt beröm så borde det väl även finnas något att anmärka på? Jo det saknas ett riktigt riktigt starkt spår som står ut. Den där låten som träffar dig mitt i magen så du tappar både luft och fattning. Det där spåret som du bara vill spela en gång till. Bara bara en gång till. Hade vi haft ett sådant spår hade det kunnat bli ett ännu högre betyg än den sjua vi sätter på pränt i slutet. Det här är en skiva för dig som gillar att lyssna igenom hela skivan istället för att plocka ut favoriter till en playlist. Den är väldigt jämnstark och det finns mycket att upptäcka för dig som tar dig tid till det. Den duger även gott i bilstereon under längre färder. Dessutom med bandets goda rykte om att vara ett liveupplevelse utöver det vanliga får vi verkligen hoppas att de hittar över till oss inom en snar framtid. Så hoppa på tåget! Det är dags för karneval!

Betyg: 7/10
Bästa spår: Carnival Days
Av: Magnus Blomqvist