torsdag 15 mars 2018

Recension: Grand Design - "Viva La Paradise"

I bland är man inte först på bollen. Svenska AOR bandet Grand Design har ju varit med ändå sedan 2006. Första albumet "Time Elevation" kom 2009. Ändå har jag helt lyckats missa dessa herrar. Jag skriver herrar för det har varit en del ombyten i gruppen under åren. T.om nu när jag besöker deras officiella sidor är det lite svårt att hitta namnen på de nuvarande medlemmarna. Men struntsamma. Det är skivan vi skall bedöma.

Pang bom crash. Stilfull inledning med en tveakad gitarr som låter som en bil som varvar. Rakt in i "Face it". Och även rakt in i Def Leppard anno Hysteria 1987. Jo det är min första tanke som dyker upp i huvudet. Stora körer och producerat i John Mutt Lange anda. "Rawk n roll Hysteria" och titelspåret "Viva la paradise" som följer förstärker bara min insikt. Därefter blir det lite mer ösigt med något styggare gitarrer med många fina solon.

Även om det är ett återgående tema genom hela skivan tycker jag mig ändå höra fler influenser. Finns det inte lite Scorpions någonstans där i bakgrunden? Tidvis tycker jag även mig höra Mötley influenser. Speciellt i sångaren Pelle Saether som låter som en nasal Vince Neil (tänk live) i vissa partier. Men det kan också vara det väl uttänkta soundet som lurar mig. Som sagt så finns det ju en redan från start utstakad väg som de följer skivan igenom.

Med det sagt så är de inga kopior. De lyckas balansera på sin tråd skivan igenom utan att det stör en. Faktiskt kommer jag på mig i bland att tycka att det nästan är lite synd att orginalet själva inte lyckats låta så här de senaste tjugo åren. Även i de spåren som inte är Hysteria aktiga tycker jag att de lyckas att låta det gamla 80 tidigt 90 tals soundet att låta modernt. Det känns som att det kommer bli väldigt spännande att se hur de lyckas att bevara detta när det är dags att börja lira live framöver.

Allt som allt så är detta en skiva som jag starkt rekommenderar. Även om jag personligen inte tycker att det är en AOR skiva utan mer melodic rock / hårdrock hybrid så är det en skiva som passar såväl för dig som var med 1987 som dig som föddes på 2000 talet. Det är väl ändå ett ganska gott betyg.

Betyg: 7/10
Bästa spår: Viva La Paradise
Av: Magnus Blomqvist