tisdag 17 april 2018

Recension: Perfect Plan - "All Rise"

Jag måste erkänna att jag är ganska överaskad av Perfect Plan. Singeln In and out of love tyckte jag vid de första lyssningarna var helt ok men lite för lång. Melodin fanns där men det blev liksom lite tjatigt. Därav så tonade jag nog ner mina förhoppningar en aning och har inte gjort mer än väntat på plattan egentligen.

Jag är också den första att erkänna att jag gjort fel. Detta kan vara den mest kompetenta debut jag någonsin hört. Åtminstone kommer den husera i toppen flera år framöver. Mycket beror på sångaren Kent Hilli. I mitt tycke en världsångare som med lätthet kan jämföras med Perry, Coverdale, Brock, you name it. Helt fantastiskt härligt att lyssna på helt enkelt. Givetvis ska man inte förringa resten av bandet. Gitarrerna sitter som en smäck med riktigt snygga solon och jag som älskar keyboarddrivet tycker att de lyckats sjukt bra med att lägga stor tyngd vid detta. Det skapar ett sound som hela tiden tillför något kan man säga.

Låtmässigt håller det hög kvalitet. Man får hela tiden en lite högre förväntning på nästa låt vilket skapar lyssnarglädje för mig. Genremässigt är det ren snygg AOR/Melodiös Rock med en del tyngre inslag åt hårdrockshållet. Produktion är klockren. Keyboarden har det sound som tillatalar mig mest men hela ljudbilden sitter där den ska och ger en nice känsla som bidrar mycket till lyssnarglädjen.

Jag tror detta är en platta som kommer tilltala både de som gillar mer modern aor samtidigt som de som gillar de äldre grejerna också kommer hitta en hel att njuta av.

Plattan släpps nu på fredag 20/4 via Frontiers.

Betyg: stark 9/10