onsdag 6 februari 2019

Recension: Cats in Space - "Daytrip To Narnia"

Jag har förgäves försökt beskriva denna skiva om och om igen. Hur jag än tacklade texten så fick jag aldrig riktigt ur mina känslor i bokstäver och ord. I grund och botten är jag fullständigt golvad av den och kan inte annat än prisa den. Nedan följer mitt sista försök till författande om Daytrip to Narnia av Cats in Space.

Cats in Space är ett brittiskt AOR och power pop band med ena foten i 70-talet. Det är en väldigt träffande beskrivning och det var främst detta magnifika 70-tals sound som fängslade mig. Det tillsammans med deras ypperliga spelglädje som gjorde sig tillkänna genom hela albumet gjorde att jag var tvungen att lyssna om och om igen på skivan. Ytterligare en detalj är att skivan till hälften består av fristående slagdängor till låtar medans den andra hälften är ett slags konceptalbum inuti albumet. En okonventionell men effektiv strategi må jag säga.

Skivans första låt, ‘Narnia’, innehåller en riktigt härlig sologitarr inspirerad av tidiga Queen vilket sedan genomsyrar resten av skivan. Den andra låten, ‘She Talks Too Much’, är väldigt annorlunda och anammar en punkig variant av rockopera á la Meatloaf. Vanligtvis skulle den inte ha passat mig men deras energi och känsla får mig ändå att smälta och ta till mig hela rasket. Skivan fortsätter på samma sätt och blandar in lite olika stilar från exempelvis The Beatles och Tom Petty. När jag nådde fram till ‘Chasing Diamonds’, skivans sjätte spår, så blev jag för första gången helt golvad. Det jag möttes av var en ballad i klassisk stil med oerhört mycket känsla i allt från sången till den typiska, men uppskattade, kompositionen. Vanligtvis lyssnar jag igenom en ny skiva utan att hoppa över någon låt eller ändra i den tilltänkta “dramaturgin”, men här blev jag helt enkelt tvungen att stanna upp och spela om låten ett par gånger. Ett tydligt tecken på en klockren låt enligt mig. Daytrip to Narnias sjunde låt, ‘Unicorn’, lade in en ny växel med en refräng som osade Kansas (bandet, inte delstaten).

Efter ‘Unicorn’ drar skivans konceptuella del, som jag nämnde tidigare, igång; ‘The Story of Johnny Rocket’. Denna del består också av sju delar och även om jag inte riktigt fokuserat på att dessa låtar hör ihop med en berättelse så gillar jag även allt här. Cats in Space introducerar här några nya element, i form av en rockig discolåt, ‘Thunder in the Night’, som för tankarna till The Night Flight Orchestra, och episk melankoli med ‘Twilight’. Precis som vid skivans första del så finns det inget jag ogillar eller ens tycker är någorlunda medelmåttigt. Inget med detta album känns lägre än ett toppbetyg vilket också är vad jag ger det. Makalöst!

Betyg 10/10

01. Narnia
02. She Talks Too Much