söndag 10 september 2017

Recension: Martina Edoff - "We Will Align"

How hard can it be? Ett klassiskt uttryck myntat av en viss Jeremy Clarkson i BBC:s fantastiska bilprogram ”Top Gear”. Varje gång det skulle till att byggas eller lagas något i alla deras galna bilprojekt fick vi lyssna till denna briljanta oneliner. I dag dock tar vi med oss denna mening in i en skivrecension för hur svårt kan det egentligen vara att släppa en riktigt bra melodiös rockskiva?

Låtom oss börja med rösten. Martina Edoff är ingen nybörjare direkt. Från att börjat spela in sång på b.la Dr. Albans och E-Types plattor på nittiotalets eurodisco era över till att vara en av grundarna till ett av Sveriges bäst säljande glam metal band The Poodles. Efter många år av turnernade lämnade hon både pudlarna och scenen under en längre tid för att 2014 komma tillbaka som soloartist och med en ny karriärinriktning mot den mer melodiska rockmusiken. Något som hon själv alltid haft närmast hjärtat.

Vad behöver vi mer då? Ja kanske lite hjälp av riktigt duktiga låtskrivare. Vad sägs om namn som Jona Tee (Heat), Erik Mårtensson (Eclipse) och Billy Sheehan (Mr.Big) för att nämna några. Martina har dock inte lämnat över hela ansvaret på dessa herrar utan skivan är ett resultat av hennes samarbete tillsammans med dem och några till. 10 nya låtar blev iallafall slutresultatet.

Sen behöver vi ju också en producent till skivan. Tobias Lindell är en man som ni alla ju naturligtvis känner till och här har han återigen gjort ett fantastiskt jobb med mixandet av skivan. Produktionen står Jona Tee för och tillsammans med musikerna Björn Höglund (Trummor), Nalle Påhlsson (Bas), Stefan Bergström (Gitarr) och Jona själv på keyboard/hammond blir slutresultatet alldeles utmärkt.

Slutresultatet ja, är en skiva som från Martinas inledande skrik i ”Turn Our Pages” fram till avslutande ”Brand New World” håller dig fast i ett fast grepp. Klassisk rock tillsammans med en touch av melodi gör denna skiva till en riktig vinnare. Alla element finns här. Rösten, låtarna, musikerna, produktionen. Allt sammanstrålar i en harmoni. Från ösigt i”We Will Align” till lugnt och avslappnat i den fantastiska ”Face the mirror”.
Skivan är också centrerad på Martinas röst. Även om det finns körer i bakgrunden tar de aldrig över. Likadant med Jona:s keyboard/hammond eller Stefans solon. De finns där och tillför istället för att ta upp plats och låter Martina briljera med sin röst. Allt som allt har vi här svaret på frågan jag ställde i inledningen av texten. När alla pusselbitarna finns där. Då är det enkelt.

Betyg: 8/10
Bästa spår: Powerballaden ”Face The Mirror är enorm.

Av: Magnus Blomqvist