måndag 9 juli 2018

Recension: Taste - ”Moral Decay”

Frånsett den i vintras släppta försmaken ”We are back” har det varit tyst om Taste länge. Debutplattan, som släpptes i början av 2013, gav bröderna Christoffer och Felix Borg viss uppmärksamhet i AOR kretsar. Ett fåtal livespelningar följde, varefter de multibegåvade bröderna blev rekryterade av Art Nation. Samtidigt påbörjade Christoffer en utbildning inom musikproduktion. Då tiden inte räckte till för alla åtaganden lades Taste på is. Fyra år senare är studierna genomförda, samarbetet med Art Nation avslutat samt album med Anthrax, Amaranthe och Danko Jones producerade och klara. Tiden är således äntligen inne att serveras portion två!

”Moral Decay” både inleds och avslutas instrumentalt. Klyftigt namngivna introspåret ”On the run” (en passning till bilspelet ”Outrun”?) låter lika delar dataspelsmusik som soundtrack till en biljakt på åttiotalet. Avslutande ”More than a thousand charades” hade inte gjort bort sig i gamla Tv deckaren ”Miami Vice” pastellfärgade universum, då den bär starka spår av ”Crockets theme” ur nämnda Tv serie. Båda dessa spår är således kraftigt synthwave inspirerade. Däremellan serveras vi ömsom vin, ömsom vatten, men visst finns här en del gott att smaka, framförallt för åttiotalskonnäsören.

Ett av de tydligaste exemplen på stor musikalisk utveckling står finstämda ”On my shoulder” för. Christoffer levererar här plattans bästa sånginsats samtidigt som synthslingorna är sådär härligt glittriga och somriga.

”Rainbow warrior” är ett av skivans mer slagkraftiga anthems. Här serveras vi både en klatschig synthfanfar minnande om ”Stranded” (Tone Norum) och en refräng av klassiskt ”upp och hoppa” arena material.

Shufflegungiga ”The fire inside” har, förutom en stark refräng, kanske plattans absolut bästa gitarrsolo. Hade tempot höjts och dubbelkaggar lagts till hade ”Adventureland” varit en glad powermetalhymn. Riffet och refrängen är positivt supertralliga och fäster som snabbtorkande epoxylim. Textstrofen ”Adventureland, castles made of sand” är ju bara så självklart DisneyAOR!

Plattans bästa och tuffaste gitarriff återfinns i ”My own worst enemy”. Tankarna går till tidiga Europe runt ”Wings of tomorrow”. I refrängen är dock ordningen återställd med glittriga keyboards.

Trots att riffet känns en aning standardmässigt är ”We are back” ett av plattans starkaste spår. Detta beror först och främst på en självklar leverans rent musikaliskt i de utsökta melodislingorna, men också på den sköna lidelsefulla refrängen.

Melankoliska uptempodängan ”Alive” har bra tryck i gitarrerna och snygga arpeggiosynthar. Refrängen är dock rätt platt. ”Dangerous” låter som en hybrid mellan tidiga ”Bon Jovi” och ”House of lords” i riff och verser. Återigen är tyvärr refrängen något blek och grå i en annars färgfull komposition.

Dags för tändaren i vädret! ”Sixteen years” är plattans stora klassiska hårbandsballad, komplett med schlagerhöjning i sista refrängen. Tyvärr är den i sammanhanget rätt intetsägande. Den känns både standardiserad och medioker, men hade säkert funkat hyfsat på någon tidig platta av ”Danger Danger”, ”Firehouse” eller ”Warrant” när det begav sig.

Taste har på ”Moral decay” förvisso mognat ordentligt. Valpigheten från debuten må vara borta men musikaliskt fortsätter de på den inslagna vägen med söt, keyboarddriven och mjuk AOR. Som tidigare har stor omsorg lagts vid att få till ett autentiskt åttiotalssound. Det har man verkligen lyckats med då produktionen här är top notch med större och fetare ljud. Det märks också att bröderna Borg, som liksom på debuten trakterar samtliga instrument, har vuxit ett par pinnhål som instrumentalister. Även låtarna känns mer genomarbetade, men jag saknar det där lilla extra som skulle kunna placera Taste i samma division som t ex ”H.E.A.T”, ”Art Nation” eller för den delen ”Wildness”. Jag efterlyser mindre av sockersöta Disneyvibbar och mer av matnyttig åttiotalsaction! Det finns alltså fortfarande utrymme till att växa ytterligare. Kanske smakar Taste ännu bättre till nästa platta?

Bästa spår: ”We are back”, ”On my shoulder”, ”Rainbow warrior”

Betyg: 6/10

On the run